Interviuri

Teo, Cosmin și visul lor, care face bine sportului din România: Conferința Sport Business Chain

min repriza de citit. Pasează pe:

20 septembrie 2018 / Un articol de Andreea

Teo, Cosmin și visul lor, care face bine sportului din România: Conferința Sport Business Chain

Teo-si-Cosmin-Sport-Business-Chain Sursă foto: arhiva personală Teo și Cosmin

"Ne-am întors în România să punem și noi o cărămidă la dezvoltarea sectorului sportiv."

Teo și Cosmin sunt doi tineri curajoși de 23 de ani. După terminarea liceului, au plecat amândoi în Manchester unde au studiat la Manchester Metropolitan University și unde au putut fi parte din cea mai mare conferință dedicată afacerilor în fotbalul mondial – Soccerex.

Păi și de ce v-ați întors?” vine întrebarea atât de repetată de români. Păi tocmai pentru că sunt doi tineri curajoși.

Ei au înființat la începutul acestui an Asociatia Sport Business Chain, iar luna aceasta (28 sep-30 sep) vor organiza în București (Domeniul Stirbey) conferința internațională de business sportiv, cu peste 35 de invitați, lideri globali ai industriei. Scopul lor: să dezvolte business-ul din sportul românesc, dar și din toată regiunea Europei de Est.

Tema principală a Conferinței este Monetizarea Sustenabilă a Organizațiilor sportive, un subiect care aduce mai multe detalii despre cum ajunge un club sportiv de fotbal, de exemplu, la un echilibru financiar și cum poți obține profit cu instrumente precum social media, digital marketing, interacțiunea cu fani, implicarea în comunitate, parteneriatele și sponsorizările. Cuvinte prea mari pentru unii, mai ales din sportul românesc, dar uite așa ne aliniem și noi cu ce se întâmplă în vestul Europei.

Teo și Cosmin s-au gândit în mod special la studenţii aflaţi la început de drum în acest domeniu, care pot aplica în cadrul evenimentului la internshipuri, şi pentru care există o reducere de 50%.

Printre invitați:

Mike Farnan, fost director la Manchester United
Diego Valdes – Director al Sports Business Institute Barcelona
Yves Le Lostecque – Head of Sport de la Comisia Europeană
Maik Matischak – Vice Preşedintele pe Comunicare de la NBA EMEA
Alex Trickett – Fost Head of Sport la Twitter
Mustafa Aydin – Athlete Psychotherapist at Galatasaray SK
Lukas Dorda, consultant pe marketing și sponsorizări la Institutul Johan Cruyff

Printre invitații români:

George Ogăraru – trebuie să mai explic și aici cine e? ? Consultant senior la Ajax Amsterdam Academy, președinte al Asociatiei George Ogararu pentru Cultura si Sport
Andreea Ogăraru – partener B2B la Institutul Johan Cruyff, consultant pe business la “A Sports Business Management”, director general la “Asociatia George Ogararu pentru Cultura si Sport”
Ioan Achiriloaie – unicul schior alpin care a reprezentat România la FIS Alpine World Cup
Toma Nicolau – blogger și fost fotbalist, fondator al evenimentului Bloggers Lan Party, fost director de comunicare și marketing la Ceahlăul Piatra Neamț
Eduard Irimia – fondator al competițiilor Superkombat World Grand Prix și Local Kombat
Radu Abramescu – specialist pe media și comunicații la Federația Română de Baschet

Teo se visa de mică manager sportiv, iar Cosmin și-a dat singur o provocare: “Să mă dezvolt ca adult într-o cultură nouă”

Ruj pe Bară: Hello! Cum v-ați cunoscut și cum de ați ajuns la concluzia: pornim pe acest drum împreună!

Teo: Hello, hello! Mulțumim tare mult pentru găzduirea pe blog, în primul rând ? Ne-am cunoscut acum 6 ani, la un proiect național la care amândoi am ajuns din întâmplare, numit “Despre Tine Pentru Viitorul Tău”, care promova spiritul antreprenorial în licee. Ne-am întâlnit, ne-am plăcut, iar la scurtă vreme după, Cosmin s-a hotărât să mi se alăture în aventura mea englezească. Spun asta, pentru că (cel puțin pe hârtie!) sunt cu un an mai mare decât el, iar eu începusem deja demersurile pentru aplicarea la universitatea din Manchester.

Ruj pe Bară: De ce ați plecat în Anglia?

Teo: Mi-am dorit de când eram mică, 11-12 ani, să plec la studii în afară și să devin manager sportiv. Pe atunci, Rafa Nadal era idolul meu, iar când spun idol, mă refer la toți pereții camerei plini cu posterele lui, toate cărțile și caietele însemnate și toate turneele văzute cu sufletul la gură! Am ales Anglia pentru oportunitățile de dezvoltare existente în aria business-ului sportiv.

Cosmin: Sunt o persoană care își impune să iasă din zona de confort foarte des. Pe de-o parte, când am luat decizia de a pleca în Anglia, nu stăpâneam limba engleză foarte bine … adică mai deloc … și am zis că e o provocare să o învăț la nivel academic într-un singur an. Pe de altă parte, am vrut să adun experiență departe de casă și să mă dezvolt ca adult într-o cultură nouă. Și bineînțeles… să nu o las pe Teodora să se bucure singură de aventurile englezești. ?

Quote

Ne-am întors în România să punem și noi o cărămidă la dezvoltarea sectorului sportiv, să punem la un loc oameni care gândesc similar.

— Teo și Cosmin, fondatori Sport Business Chain

Ruj pe bară: De ce v-ați întors în România? Întrebarea pe care ați auzit-o probabil de zeci de ori, știu.

Teo & Cosmin: Nu a fost nimic planificat. Noi am înfiintat Asociația Sport Business Chain la începutul anului, când amândoi aveam joburi full-time în Anglia și eram convinși că putem organiza concomitent și conferința la București. Dacă line-up-ul speakerilor am reușit să îl asigurăm de acolo, prin LinkedIn și Skype …. comunicarea cu stakeholderii din sportul românesc s-a dovedit a nu fi foarte viabilă de la distanță. Totuși, inițiind o serie de conversații cu oameni din estul Europei, am văzut că proiectul SBC este unul de interes în regiune și în același timp, că am avea o șansă să producem o schimbare pozitivă într-un market neexploatat.

Astfel, într-un weekend din mai ne-am hotărât să ne facem bagajele, să ne dăm ‘notice-ul’ și să ne îmbarcăm într-o nouă călătorie. Ne-am întors în România să punem și noi o cărămidă la dezvoltarea sectorului sportiv, să oferim niște oportunități celor interesați de business-ul sportiv, promovând sportul ca un sector de joburi atractiv, să punem la un loc oameni care gândesc similar și sunt dornici să producă schimbări pozitive, pentru că doar prin networking și colaborare considerăm că este posibilă dezvoltarea întregii industrii. Într-o altă ordine de idei, după 5 ani trăiți peste Canal, o vară plină cu soare și bronz nu a sunat rău deloc!

Ruj pe Bară: De ce visurile și planurile voastre au legătură cu sportul?

Teo & Cosmin: Pentru că iubim sportul în toate formele lui – de la partea activă, la spectacolul creat în tribune și la idealurile și munca fascinante care se produc “behind-the-scenes”.

Sursa foto: arhiva personală Teo și Cosmin
Sursa foto: arhiva personală Teo și Cosmin
Quote

În ceea ce privește marketingul sportiv, ne dorim să punem fanul pe primul loc.

— Teo&Cosmin

Ruj pe bară: Spuneți despre voi așa: “We’re planners. Thinkers. Doers” Care e planul pentru România? Și ce ați face prima oară pentru marketingul sportiv românesc?

Teo&Cosmin: Planul nostru pentru România este să creăm oportunități de dezvoltare în aria de business sportiv pentru iubitorii sportului din toate departamentele existente: business development, marketing, legal sau psihologie. Importante nu sunt neapărat studiile în sport, ci capacitatea unei organizații sportive de a forma echipe inovative, eterogene, care să fie conduse ca business-uri. De aceea, ne dorim să punem laolaltă un val de noi lideri sportivi care să producă schimbări pozitive în industria sportului autohton și care să dezvolte întreg ecosistemul.

În ceea ce privește marketingul sportiv, ne dorim să punem fanul pe primul loc, printr-o strategie de comunicare adaptată la cerințele lui 2018, cu campanii digitale personalizate și un customer service existent la fiecare punct de interacțiune al consumatorului (fanului) cu acea organizație sportivă.

Customer service deja nu mai înseamnă doar interacțiunile avute în cadrul unui magazin fizic, ci este incorporat în fiecare etapă a experienței online și offline cu stakeholderii entității sportive.

Astfel, devenind parte integrantă din strategia de marketing, pot lua naștere proiecte și campanii care să genereze în cele din urmă plus de valoare pentru organizația sportivă. Pe de-o parte, clubul sportiv câștigă pe partea de conversații online și ‘loyalty sentiment’, care se pot converti în cumpărături online de produse proprii, iar pe de altă parte, acesta poate câștiga prin prisma măririi audienței la meciuri sau creșterea numărului de participanți la antrenamente.

Ruj pe bară: Ce doriți să realizați prin această conferință și cum a venit ideea?

Teo&Cosmin: Conferința Sport Business Chain are ca scop contribuirea la dezvoltarea industriei de business sportiv în Europa de Est. Ne dorim ca entități sportive din regiune să descopere noi modalități prin care pot deveni sustenabile financiar și, în acelasi timp, să adapteze modele de succes din Europa de Vest la cultura fiecăreia.

Ideea ne-a venit din timpul facultății, când am avut oportunitatea de a ne implica în diverse evenimente sportive internaționale ca voluntari, unde am văzut valoarea creată prin networking și schimb de know-how. Totodată, vorbind cu diverși colegi din regiunea Europei de Est, am remarcat că țările noastre se confruntă cu situații similare, motiv pentru care o astfel de întrunire le-ar fi benefică, putând lega potențiale colaborări sau găsi noi soluții de dezvoltare.

Ruj pe bară: Care e cel mai prețios lucru învățat lucrând cu specialiști din străinătate?

Teo: Aș spune că cel mai prețios lucru învățat acolo este că ai un loc la masă indiferent de vârstă, background sau naționalitate – acest ‘speak up no matter what’. Atâta timp cât ești dornic să te dezvolți profesional și în același timp să creezi valoare pentru organizația la care lucrezi, nu există idei proaste sau proiecte de nerealizat.

Cosmin: Aș menționa un cumul de 3 lucruri între care există o legatură strânsă: să fii într-un continuu proces de dezvoltare, să fii flexibil și să te adaptezi noilor trenduri și tehnologii (pe ideea că dacă nu mergi cu valul, s-ar putea să te lovească și să te lase în urmă), și să nu îți fie frică sa încerci orice idee – calculează-ți pașii, ceea ce ești dispus să riști și Just Do It ?

Ruj pe bară: Cu ce gând ați vrea să plece cei care vor participa la conferință?

Teo&Cosmin: Ne-am dori ca fiecare participant să plece de la conferință cu gândul că au învățat ceva nou, că și-au creionat un plan de acțiune și că și-au lărgit network-ul cu oameni alături de care ar putea construi la rândul lor proiecte noi.

Ruj pe bară: Ce e cel mai important în drumul reușitei unui proiect în România?

Teo&Cosmin: Pentru noi nu este vorba de a ne reuși proiectul în România, ci a ne reuși proiectul în general și a-l dezvolta la scală internațională. Cred că cel mai important în acest drum au fost și vor fi oamenii pe care îi întâlnim și de la care avem de învățat enorm, incluzându-te pe tine! (n.r. ?) În egală masură, proiectul nostru este unul creat de o echipă de oameni extraordinari (lăsându-ne pe noi deoparte, avem o echipă de 7 voluntari formidabili), iar faptul că i-am întâlnit confirmă că avem cu cine produce schimbări frumoase în sport.

Ruj pe bară: Cum v-ați descrie în 3 cuvinte visul.

Teo&Cosmin: Provocator. Fun. De actualitate.

Quote

Conferința Sport Business Chain are ca scop contribuirea la dezvoltarea industriei de business sportiv în Europa de Est. Ne dorim ca entități sportive din regiune să descopere noi modalități prin care pot deveni sustenabile financiar și, în acelasi timp, să adapteze modele de succes din Europa de Vest la cultura fiecăreia.

— Teo&Cosmin

Ruj pe bară: Ce le spuneați cel mai des englezilor despre România?

Cosmin: Cât ne e tara de frumoasă! Am “vândut” destule bilete de avion și nopți de cazare prin zona montană a României pe durata facultății doar povestind și arătând poze de pe meleagurile noastre.

Ruj pe bară: Cum a fost întâlnirea cu Hagi?

Cosmin: Întâlnirea cu domnul Hagi a fost highlight-ul carierei mele de până acum. Am avut ocazia să participăm la Gala Mihai Neșu (pe această cale țin să le mulțumesc Andreei și lui George Ogăraru pentru invitație). Este persoana din sportul nostru pe care am admirat-o cel mai mult încă din copilărie, de aceea e destul de dificil să relatez în cuvinte sentimentele trăite atunci.

Teo: O super experiență de viață pe care o voi purta în suflet mereu.

Ruj pe bară: Ce sportivi români admirați?

Cosmin: Revin la răspunsul de mai sus și spun, din nou, Gheorghe Hagi. Faptul că nu s-a mulțumit doar să privească cum sportul românesc traversează o perioadă de stagnare, ci a ales să se implice direct în dezvoltarea lui nu îmi trezește decât un și mai mare respect pentru dânsul.

Teo: As putea umple o pagină probabil cu răspunul la această întrebare, dar o să mă limitez la a numi câțiva sportivi actuali. Admir generația de tenis feminin, de la Simona Halep și Mihaela Buzărnescu, la Sorana Cîrstea, Irina Begu și Monica Niculescu. Admir sportivii care ne reprezintă cu mândrie, deși au fost nevoiți să se antreneze și să se dezvolte în alte țări, precum Robert Glință (înot) sau Jacqueline Cristian (WTA). Iar în fotbal, cred că generațiile lui Vlad Dragomir, Ianis Hagi, Răzvan Marin, Dorin Rotariu și Cristi Ganea au o șansa de a pune România din nou pe harta fotbalului european.

Sursa foto: arhiva personală Teo și Cosmin

Teodora Busurcă a făcut dans sportiv și Wushu, apoi tenis și înot. În copilărie a participat la câteva competiții de dans sportiv, după care, în liceu, înota câte 8-9 kilometri pe zi.

Cosmin Albu a jucat handbal, volei, karate, șah. A încercat să vadă cum e sportul în apă – înot și polo, un sport care i-a rămas în suflet și pe care l-a practicat timp de 4 ani și în Anglia încă doi, în echipa universității, cu care a reușit o calificare în prima ligă.

Gheorghe Hagi: unul dintre motivele pentru care Cosmin și Teo au iubit și iubesc în continuare sportul. ?

Ei sunt Teo și Cosmin. Cei care și-au luat doar un bilet dus către București și care te așteaptă la final de lună să vorbiți despre sport și idei de dezvoltare a industriei de business sportiv. Ca om pasionat de afacerea lui, aici poți întâlni sponsori care să te ajute să o dezvolți. Dacă vii din partea sponsorului, poți observa modele de succes din Europa de Vest care să te inspire să investești în sport. Dacă vii doar ca pasionat de sport, e un cadru în care poți descoperi de ce parte vrei să te așezi. Si peste toate aceste beneficii, e vorba de întâlnirea cu oameni noi, veniți din culturi diferite, care vor avea povești de spus. Și uite-așa poate începe și povestea ta.

Va fi frumos, iar eu voi fi în public și, parcă dintre toți invitații, cel mai mult îmi doresc să o aud pe Andreea Ogăraru, un model pentru cei cu visuri, așa ca mine. Deci, ne vedem la Palatul unde se vorbește despre visuri și oportunități. ?